
zaterdag, oktober 22, 2005
Doorstart fotozaken Kral waarschijnlijk
Er is royale belangstelling voor een doorstart van de keten fotozaken Kral, zegt bewindvoerder Henk de Groot van Dorhout Advocaten.
De Groot verwacht volgende week al te praten met partijen die interesse hebben in een doorstart van het failliete bedrijf. "De belangstelling is royaal. Sommige bedrijven hebben interesse in de hele groep, andere in een aantal winkels, of alleen de voorraad. We zullen kijken welke oplossing de beste is. Voor de werknemers is er zeker nog hoop."
Bron: Het Parool.
De Groot verwacht volgende week al te praten met partijen die interesse hebben in een doorstart van het failliete bedrijf. "De belangstelling is royaal. Sommige bedrijven hebben interesse in de hele groep, andere in een aantal winkels, of alleen de voorraad. We zullen kijken welke oplossing de beste is. Voor de werknemers is er zeker nog hoop."
Bron: Het Parool.
NVF verlaat FotografenFederatie
De NVF sectie Fotojournalisten van de NVJ heeft besloten de FotografenFederatie te verlaten. De NVF meent dat de binding vervalt, nu de NMa het verspreiden van richtprijzen heeft verboden. Ook is de NVF van mening dat de Fotografenfederatie niets meer toevoegt aan haar eigen werkzaamheden, en met haar nieuwe belangenbehartiging eerder tot onderlinge concurrentie aanzet dan dat het een solidair platform biedt voor alle fotografen.
Lees meer bij de NVF.
Lees meer bij de NVF.
vrijdag, oktober 21, 2005
Fotoketen Kral vraagt faillissement aan
Foto Kral vraagt faillissement aan. Dat zei advocaat H. de Groot vrijdag namens de fotoketen. Donderdag hebben bewindvoerders De Groot en P. Lettinga nog surséance van betaling gevraagd aan de rechter. Vrijdagochtend verzochten ze dit om te zetten in een faillissement.
Kral heeft honderd fotozaken in het hele land. Ook de 14 filialen van Foto Objektief en de nog resterende minilabs onder de naam One Hour Super Photo vallen binnen het faillissement. Het hoofdkantoor staat in het Groningse Veendam. Er werken in totaal ongeveer vierhonderd mensen.
Recentelijk probeerde Kral het tij te keren door sluiting van een aantal minilabs en omvorming van FotoKral-winkels tot gecombineerde GSM-fotowinkels. Dat heeft niet mogen baten.
Informatie voor klanten van Foto Kral is te vinden op Kralklanten.nl. Vreemd genoeg staat de advertentie voor nieuw personeel nog steeds online.
Kral heeft honderd fotozaken in het hele land. Ook de 14 filialen van Foto Objektief en de nog resterende minilabs onder de naam One Hour Super Photo vallen binnen het faillissement. Het hoofdkantoor staat in het Groningse Veendam. Er werken in totaal ongeveer vierhonderd mensen.
Recentelijk probeerde Kral het tij te keren door sluiting van een aantal minilabs en omvorming van FotoKral-winkels tot gecombineerde GSM-fotowinkels. Dat heeft niet mogen baten.
Informatie voor klanten van Foto Kral is te vinden op Kralklanten.nl. Vreemd genoeg staat de advertentie voor nieuw personeel nog steeds online.
Annie Leibovitz in het Parool
Zaterdag in Parool PS van de Week:
ANNIE LEIBOVITZ
Je bent pas echt een ster als je door Annie Leibovitz bent gefotografeerd. American music, nu in Foam, laat sterren zien in hotelkamers, in de auto, thuis en in de studio. Maar vooral niet op het podium. Geen gestileerde glamourfoto's, maar foto's waarop de muziek bijna te horen is.
ANNIE LEIBOVITZ
Je bent pas echt een ster als je door Annie Leibovitz bent gefotografeerd. American music, nu in Foam, laat sterren zien in hotelkamers, in de auto, thuis en in de studio. Maar vooral niet op het podium. Geen gestileerde glamourfoto's, maar foto's waarop de muziek bijna te horen is.
De sterallures van Ali B.
Het succes is rapper Ali B. al zo naar het hoofd gestegen dat hij geen persfotografen meer toelaat bij zijn concerten.
Het zou de Nederlandse media sieren als ze, net als in Duitsland onlangs gebeurde bij het concert van Robbie Williams, het principe "geen foto's, dan ook geen artikel" zou aanhangen.
Maar nee. In Nederlandse media wordt het boycotten van fotografen tamelijk normaal gevonden: "Bij het optreden mocht gisteren geen fotograaf aanwezig zijn. Want zo gaat dat bij populaire artiesten." (Citaat De Stentor.)
Misschien omdat de schrijvende pers al net zo laatdunkend denkt over persfotografen als sommige omhooggevallen artiesten doen?
Het zou de Nederlandse media sieren als ze, net als in Duitsland onlangs gebeurde bij het concert van Robbie Williams, het principe "geen foto's, dan ook geen artikel" zou aanhangen.
Maar nee. In Nederlandse media wordt het boycotten van fotografen tamelijk normaal gevonden: "Bij het optreden mocht gisteren geen fotograaf aanwezig zijn. Want zo gaat dat bij populaire artiesten." (Citaat De Stentor.)
Misschien omdat de schrijvende pers al net zo laatdunkend denkt over persfotografen als sommige omhooggevallen artiesten doen?
Digitale fotografie helpt Kodak er niet bovenop
Het Amerikaanse fotografieconcern Eastman Kodak heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geleden van 1,03 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar boekte de onderneming nog een winst van 458 miljoen dollar. Het verlies is een gevolg van een reorganisatie, die het bedrijf inzette na een radicale koerswijziging naar digitale produkten.
donderdag, oktober 20, 2005
Annie Leibovitz in FOAM, deel 2
Vanavond was in FOAM, het fotografiemuseum te Amsterdam, de opening van de tentoonstelling American Music met foto's van Annie Leibovitz. De opkomst was niet bijzonder hoog, wat wellicht veroorzaakt werd door een fout van FOAM dat een verkeerde datum (21 oktober) in de nieuwsbrief zette.
Annie Leibovitz was er zelf ook niet. Derhalve werd de tentoonstelling geopend door Amerika- en muziekliefhebber Jan Donkers, die zijn bewondering voor Leibovitz en zijn afkeer van podiumfoto's niet onder stoelen of banken stak. (Een opmerking waar Lex van Rossen het zijne van dacht.) Verder zag ik weinig "Bekende Nederlanders", behalve Sacha de Boer die trots vertelde vandaag een EOS 5D te hebben aangeschaft.
En dan de foto's van Annie Leibovitz: veel ouwe knakkers uit de muziekgeschiedenis in hun natuurlijke omgeving, mooi ambachtelijk afgedrukt (geen pixel te bekennen), sfeervolle veelal donkere beelden. De foto die mij het meest aansprak was toch die van Norah Jones achter de piano. (In FOAM op groot formaat veel indrukwekkender dan op dit kleine plaatje.)
Annie Leibovitz was er zelf ook niet. Derhalve werd de tentoonstelling geopend door Amerika- en muziekliefhebber Jan Donkers, die zijn bewondering voor Leibovitz en zijn afkeer van podiumfoto's niet onder stoelen of banken stak. (Een opmerking waar Lex van Rossen het zijne van dacht.) Verder zag ik weinig "Bekende Nederlanders", behalve Sacha de Boer die trots vertelde vandaag een EOS 5D te hebben aangeschaft.
En dan de foto's van Annie Leibovitz: veel ouwe knakkers uit de muziekgeschiedenis in hun natuurlijke omgeving, mooi ambachtelijk afgedrukt (geen pixel te bekennen), sfeervolle veelal donkere beelden. De foto die mij het meest aansprak was toch die van Norah Jones achter de piano. (In FOAM op groot formaat veel indrukwekkender dan op dit kleine plaatje.)
Hitler liet bedreigde kunstschatten fotograferen
Hoewel Hitler bleef geloven in de eindoverwinning, ontging het hem niet dat de oorlog veel gebouwen, en daarmee belangrijke kunstschatten, verwoestte. Daarom stuurde het nazi-bewind er fotografen op uit om de werken te documenteren. Het unieke fotoarchief dat zo ontstond, is vanaf vrijdag beschikbaar op www.zi.fotothek.org. Dat meldde de Duitse krant Berliner Morgenpost donderdag.
Hitler bracht uit voorzorg museumkunst elders in veiligheid. De stukken die niet opgeslagen konden worden, zoals fresco's, tapijten en altaars liet hij op beeld vastleggen. Van 1943 tot 1945 documenteerde het bewind kunstschatten van 480 gebouwen in Duitsland en bezette gebieden.
Dat leverde 39.000 binnenopnames in kleur op, die noodzakelijk waren voor eventuele restauratie van de kunststukken. Buitenopnames werden niet gemaakt, omdat die vaak al bestonden.
De fotografen hadden grote problemen met de kleurenfoto's, aldus Stephan Klingen, de leider van het archief. Ze maakten gebruik van een in 1936 nieuw geïntroduceerde methode van Agfa. De verschillen tussen het originele kunststuk en de foto waren echter zo groot, dat de filmfabrikant, de fotografen en het Duitse propagandaministerie tot twee keer toe op een grote conferentie in Wenen samenkwamen in een poging een oplossing te vinden voor het probleem. Sommige fotografen gingen na het ontwikkelen van de foto's terug naar het orgineel om de werkelijke kleuren met de foto te vergelijken.
Bron: ANP.
Hitler bracht uit voorzorg museumkunst elders in veiligheid. De stukken die niet opgeslagen konden worden, zoals fresco's, tapijten en altaars liet hij op beeld vastleggen. Van 1943 tot 1945 documenteerde het bewind kunstschatten van 480 gebouwen in Duitsland en bezette gebieden.
Dat leverde 39.000 binnenopnames in kleur op, die noodzakelijk waren voor eventuele restauratie van de kunststukken. Buitenopnames werden niet gemaakt, omdat die vaak al bestonden.
De fotografen hadden grote problemen met de kleurenfoto's, aldus Stephan Klingen, de leider van het archief. Ze maakten gebruik van een in 1936 nieuw geïntroduceerde methode van Agfa. De verschillen tussen het originele kunststuk en de foto waren echter zo groot, dat de filmfabrikant, de fotografen en het Duitse propagandaministerie tot twee keer toe op een grote conferentie in Wenen samenkwamen in een poging een oplossing te vinden voor het probleem. Sommige fotografen gingen na het ontwikkelen van de foto's terug naar het orgineel om de werkelijke kleuren met de foto te vergelijken.
Bron: ANP.
Privé-fotograaf wel welkom bij huwelijk Floris
Het weekblad Privé is welkom bij het huwelijk voor de wet èn voor de kerk van prins Floris, donderdag en zaterdag in Naarden. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) woensdag laten weten. Hoewel er conflicten zijn tussen het hof en het blad over het aantasten van de persoonlijke levenssfeer van leden van het Koninklijk Huis, besloot de RVD Privé bij het burgerlijk huwelijk niet te weigeren. Het evenement is van openbaar belang, omdat de prins door zijn huwelijk afvalt als lid van het Koninklijk Huis. Daarna zijn Floris en zijn bruid Aimée een gewoon stel. Hun kerkelijk huwelijk is dan wel een persoonlijke zaak, maar Privé heeft volgens de RVD toegezegd de persoonlijke levenssfeer van het paar te zullen respecteren. Daarom mag het blad ook naar de kerk komen.
Privé is en blijft niet gewenst bij een aantal andere familieaangelegenheden van het Koninlijk Huis, zoals de doop van prinses Alexia in november. Het hof is onder meer kwaad over in het blad gepubliceerde vakantiefoto's van de Prins van Oranje, zijn vrouw en hun oudste dochter Amalia. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is daarmee hun privacy ernstig geschonden en zijn de foto's bovendien verkregen door "hinderlijk gedrag en volgen". Privé plaatste recent ook een foto van een borstvoedende prinses Marilène. Zij zat op dat moment in een niet-openbare tuin in Amsterdam. Marilène en haar man Maurits wilden een procedure aanspannen tegen Privé, maar zagen daarvan af nadat het blad beloofde hun persoonlijke leven te zullen respecteren.
Bron: ANP.
Privé is en blijft niet gewenst bij een aantal andere familieaangelegenheden van het Koninlijk Huis, zoals de doop van prinses Alexia in november. Het hof is onder meer kwaad over in het blad gepubliceerde vakantiefoto's van de Prins van Oranje, zijn vrouw en hun oudste dochter Amalia. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is daarmee hun privacy ernstig geschonden en zijn de foto's bovendien verkregen door "hinderlijk gedrag en volgen". Privé plaatste recent ook een foto van een borstvoedende prinses Marilène. Zij zat op dat moment in een niet-openbare tuin in Amsterdam. Marilène en haar man Maurits wilden een procedure aanspannen tegen Privé, maar zagen daarvan af nadat het blad beloofde hun persoonlijke leven te zullen respecteren.
Bron: ANP.
Unembedded
Op 24 oktober komt het boek UNEMBEDDED: Four Independent Photojournalists on the War in Iraq uit, met foto's van Thorne Anderson, Ghaith Abdul-Ahad, Kael Alford, en Rita Leistner.
Zie ook de bijbehorende website, en lees meer informatie bij de uitgever Chelsea Green.

Zie ook de bijbehorende website, en lees meer informatie bij de uitgever Chelsea Green.

Reporters en Van Parys Media fuseren
De Belgische fotoagentschappen Reporters en Van Parys Media fuseren tot het grootste Belgische fotoagentschap. Ze verwachten in 2006 een omzet van 5,5 miljoen euro (vorig jaar 4,7 miljoen euro). De fusie moet besparingen in de informatietechnologie mogelijk maken. Het samengaan van de twee bedrijven creëert het grootste Belgische fotoagentschap. Nu is dat nog de fotoafdeling van het persagentschap Belga. De fusie van Reporters en Van Parys Media is een regionaal antwoord op de wereldwijde concentratie in de sector.
woensdag, oktober 19, 2005
Apple vs Photoshop
Apple introduceert een nieuw professioneel beeldbewerkingsprogramma onder de naam Apple Aperture, en bindt daarmee de strijd aan tegen Photoshop van Adobe.
Designed from the ground up for professional photographers, Aperture provides everything you need for after the shoot, delivering the first all-in-one post-production tool for photographers.
Featuring a RAW-focused workflow, Aperture makes RAW as easy as JPEG, letting you import, edit, catalog, organize, retouch, publish, and archive your images more effectively and efficiently than ever before. From capture to output, you work directly with your RAW files, never having to first convert them into another format before viewing, adjusting, organizing, or printing them.
And with the most powerful image processing in the world, Aperture is fast — whether you’re working with RAW, JPEG, or TIFF images. It supports the RAW formats from all leading digital camera manufacturers (including Canon and Nikon) and provides optimized support for such market leading cameras as the Canon EOS 1Ds Mark II, Canon EOS 20D, and Nikon D2x as well as the Canon Digital Rebel and Nikon D50. It also supports the Adobe DNG format.
Whether you’re a fashion, wedding, sports, portrait, fine art, commercial, or editorial photographer, Aperture’s color-managed workflow and flexible design tools will help you easily create stunning prints, customized contact sheets, elegant books, and web pages as beautiful as the images you capture.
Bron: Apple.
Designed from the ground up for professional photographers, Aperture provides everything you need for after the shoot, delivering the first all-in-one post-production tool for photographers.
Featuring a RAW-focused workflow, Aperture makes RAW as easy as JPEG, letting you import, edit, catalog, organize, retouch, publish, and archive your images more effectively and efficiently than ever before. From capture to output, you work directly with your RAW files, never having to first convert them into another format before viewing, adjusting, organizing, or printing them.
And with the most powerful image processing in the world, Aperture is fast — whether you’re working with RAW, JPEG, or TIFF images. It supports the RAW formats from all leading digital camera manufacturers (including Canon and Nikon) and provides optimized support for such market leading cameras as the Canon EOS 1Ds Mark II, Canon EOS 20D, and Nikon D2x as well as the Canon Digital Rebel and Nikon D50. It also supports the Adobe DNG format.
Whether you’re a fashion, wedding, sports, portrait, fine art, commercial, or editorial photographer, Aperture’s color-managed workflow and flexible design tools will help you easily create stunning prints, customized contact sheets, elegant books, and web pages as beautiful as the images you capture.
Bron: Apple.
Noodlijdend Agfa Photo wijst overnamebod af
Agfa Photo Gmbh heeft een overnamebod door het Engelse bedrijf Photo-Me International afgewezen.
Na enkele weken van onderhandelingen bleek het verlaagde bod van Photo-Me niet acceptabel voor Agfa Photo. De bewindvoerders gaan nu proberen het bedrijf in onderdelen te verkopen, aldus woordvoerder Thomas Schulz. Verwacht wordt dat Fuji morgen een bod zal uitbrengen. Bedrijfsonderdelen waarvoor geen koper wordt gevonden zullen per 31 december worden gesloten.
Agfa Photo vroeg eerder dit jaar uitstel van betaling aan omdat het niet in staat was de salarissen van haar werknemers uit te betalen. Dit gebeurde nauwelijks een half jaar nadat het bedrijf door het management, samen met een groep investeerders, was overgenomen van Agfa-Gevaert NV voor een bedrag van 112 miljoen euro .
Na enkele weken van onderhandelingen bleek het verlaagde bod van Photo-Me niet acceptabel voor Agfa Photo. De bewindvoerders gaan nu proberen het bedrijf in onderdelen te verkopen, aldus woordvoerder Thomas Schulz. Verwacht wordt dat Fuji morgen een bod zal uitbrengen. Bedrijfsonderdelen waarvoor geen koper wordt gevonden zullen per 31 december worden gesloten.
Agfa Photo vroeg eerder dit jaar uitstel van betaling aan omdat het niet in staat was de salarissen van haar werknemers uit te betalen. Dit gebeurde nauwelijks een half jaar nadat het bedrijf door het management, samen met een groep investeerders, was overgenomen van Agfa-Gevaert NV voor een bedrag van 112 miljoen euro .
"Als klant van T-Mobile kun jij nu ook exposeren in Foam!"
Tijdens de Amsterdamse museumnacht staan sterren centraal in Foam. Jouw ster kan daar tussenhangen. Stuur een verrassende foto van jouw ster naar foam@t-mobile.nl en wij zorgen ervoor dat deze van 4 tot en met 6 november te bewonderen is in Foam. Lees hier de voorwaarden.
Soms zeggen beelden meer dan woorden. Dat is de kracht van fotografie en dat spreekt T-Mobile aan. Daarom sponsoren wij Foam Fotografiemuseum Amsterdam. Normaal zie je daar werk van beroemde fotografen. In kleinere,wisselende exposities kunnen jong talent en amateurs hun werk laten zien. Als klant van T-Mobile kun jij nu ook exposeren in Foam!
Jouw ster kan alles en iedereen zijn waar jij bewondering voor hebt. Je zus, je opa, je hond of je voetbaltrainer bijvoorbeeld. Hoort jouw inzending tot de beste drie, dan fotografeert een professionele fotograaf jou samen met jouw ster. Ook dat portret is daarna in Foam te zien. Dus als je wint, hang je twee keer in Foam!
Je kunt je foto’s met je mobiele telefoon maken en met MMS versturen. Je kunt ook met je digitale camera fotograferen en de foto’s mailen. Zorg in elk geval dat jouw foto vóór 28 oktober 2005 binnen is en dat je naam en telefoonnummer erbij staan. Let op: selecteer voordat je een foto maakt een zo hoog mogelijke kwaliteit.
Bron: T-Mobile.
Soms zeggen beelden meer dan woorden. Dat is de kracht van fotografie en dat spreekt T-Mobile aan. Daarom sponsoren wij Foam Fotografiemuseum Amsterdam. Normaal zie je daar werk van beroemde fotografen. In kleinere,wisselende exposities kunnen jong talent en amateurs hun werk laten zien. Als klant van T-Mobile kun jij nu ook exposeren in Foam!
Jouw ster kan alles en iedereen zijn waar jij bewondering voor hebt. Je zus, je opa, je hond of je voetbaltrainer bijvoorbeeld. Hoort jouw inzending tot de beste drie, dan fotografeert een professionele fotograaf jou samen met jouw ster. Ook dat portret is daarna in Foam te zien. Dus als je wint, hang je twee keer in Foam!
Je kunt je foto’s met je mobiele telefoon maken en met MMS versturen. Je kunt ook met je digitale camera fotograferen en de foto’s mailen. Zorg in elk geval dat jouw foto vóór 28 oktober 2005 binnen is en dat je naam en telefoonnummer erbij staan. Let op: selecteer voordat je een foto maakt een zo hoog mogelijke kwaliteit.
Bron: T-Mobile.
Bonet en de Lucies
Maandagavond was het dan zover, de uitreiking van de Lucies ofwel de "Oscars van de fotografie". Niet geheel toevallig vond op hetzelfde tijdstip aan de andere kant van Times Square in New York nog een belangrijke bijeenkomst plaats: De uitreiking van de W. Eugene Smith Grant en ook de Howard Chapnick Grant. De kopstukken van de fotografie moesten dus kiezen tussen de prestigieuze Smith-bijeenkomst, en de glamourshow van de Lucies (waar overigens zelfs de categorie-winnaars hun eigen toegangskaartje voor moesten kopen). In de praktijk kozen veel fotojournalisten ervoor de bekroning van Pep Bonet bij te wonen, terwijl vooral mode- en studiofotografen zich in avondkleding naar de ijdeltuiterij van de Lucies begaven. Het zal weinigen verbazen dat James Nachtwey als enige beide bijeenkomsten opluisterde met zijn aanwezigheid. (Ziet u hem al in smoking sprinten over Times Square, met kuif in de plooi en vouw in de broek? Die foto had ik nou graag willen zien...)
Meer over beide bijeenkomsten is te lezen bij Photo District Newswire.
Meer over beide bijeenkomsten is te lezen bij Photo District Newswire.
dinsdag, oktober 18, 2005
Bruno Stevens kan croppen niet verkroppen
Fotojournalist Bruno Stevens laat vanuit Pakistan weten dat fotoredacteuren absoluut niet in zijn foto's mogen knippen:
Do NOT Crop without my permission!!!
Dus neem die 6 megapixels voor wat ze zijn, en blijf er anders met je plakkerige vingertjes van af!
Do NOT Crop without my permission!!!
Dus neem die 6 megapixels voor wat ze zijn, en blijf er anders met je plakkerige vingertjes van af!
World Press Photo contest 2006

Foto Annie Leibovitz beste magazine cover

De American Society of Magazine Editors heeft een voorpagina van het muziekblad Rolling Stone, met daarop een foto van John Lennon en Yoko Ono, uitgeroepen tot beste magazine cover van de afgelopen 40 jaar. De foto werd gemaakt door Annie Leibovitz, een dag voor de dood van John Lennon. Ook de nummer twee van de lijst van 40 beste covers is van Rolling Stone, en toont een foto die Annie Leibovitz maakte van een zwangere Demi Moore. Andere beroemde foto's: Het portret dat Patrick Demarchelier maakte van supermodel Linda Evangelista voor Harper's Bazaar op de negende plaats, en Steve McCurry's portret van het Afghaanse meisje met de groene ogen op 10. Deze laatste werd na publicatie in 1985 het icoon van het blad National Geographic Magazine.
Bekijk de 40 covers op Magazine.org.
maandag, oktober 17, 2005
Pep Bonet wint W. Eugene Smith Grant
The Nikon Spirit Initiative and the W. Eugene Smith Memorial Fund announced Spanish/Dutch Photographer Pep Bonet as the winner of the $30,000 W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography for his project "Faith in Chaos". Robin Bowman of Brooklyn, NY, received a $5,000 Fellowship Grant for her project, "Under: Study -- Beneath the Surface of the American Teenager." The grants, which recognize the work of photographers who have established a devotion to documenting the human condition, are presented annually by the W. Eugene Smith Memorial Fund and sponsored by Nikon Inc. The presentation of awards will be held on Monday, October 17th at the HBO Theatre located in New York City.
For the past two years, Pep Bonet has been taking photographs in post-war Sierra Leone. It is here that he found four groups of children severely affected by war -- amputees, the blind, and the traumatized and former child soldiers. Bonet followed this group of kids and "captured the lives of Sierra Leone youngsters whilst they were creating chances for themselves in a land where opportunities are very rare."
Of his story, Bonet remarks, "It's a story that sheds light on a side of Sierra Leone (and of Africa) that we don't often get to see; one of stamina, pride, and self-confidence I saw how faith enabled people to see perspective in even the most inhumane of circumstances." Bonet followed his subjects closely, his work on this project provides an up-close, and never-before seen view of the direct impacts of war on young people in Sierra Leone and the faith, which gives them strength.
The W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography is presented annually to a photographer whose past work and proposed project for the upcoming year, as judged by a panel of experts, follows the tradition of W. Eugene Smith's compassionate dedication exhibited during his 45-year career as a photographic essayist. For 2005, the grant will be $30,000, with an additional $5,000 in fellowship money to be awarded at the discretion of the jury. The grant program is independently administered by the W. Eugene Smith Memorial Fund.
For the past two years, Pep Bonet has been taking photographs in post-war Sierra Leone. It is here that he found four groups of children severely affected by war -- amputees, the blind, and the traumatized and former child soldiers. Bonet followed this group of kids and "captured the lives of Sierra Leone youngsters whilst they were creating chances for themselves in a land where opportunities are very rare."
Of his story, Bonet remarks, "It's a story that sheds light on a side of Sierra Leone (and of Africa) that we don't often get to see; one of stamina, pride, and self-confidence I saw how faith enabled people to see perspective in even the most inhumane of circumstances." Bonet followed his subjects closely, his work on this project provides an up-close, and never-before seen view of the direct impacts of war on young people in Sierra Leone and the faith, which gives them strength.
The W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography is presented annually to a photographer whose past work and proposed project for the upcoming year, as judged by a panel of experts, follows the tradition of W. Eugene Smith's compassionate dedication exhibited during his 45-year career as a photographic essayist. For 2005, the grant will be $30,000, with an additional $5,000 in fellowship money to be awarded at the discretion of the jury. The grant program is independently administered by the W. Eugene Smith Memorial Fund.
Annie Leibovitz in FOAM
Het FOAM fotografiemuseum in Amsterdam gaat portretten van de fotografe Annie Leibovitz tentoonstellen. Vanaf 21 oktober tot en met 7 december is de expositie American Music te zien.

"I started out as a photographer at Rolling Stone more than twenty-five years ago", Leibovitz says, " and I wanted to go back to the subject of music with a mature eye. Bring my experience to it … make it a real American tapestry."
From juke joints to Graceland, Leibovitz traveled through the landscape of blues, gospel, jazz, country and rock. Her subjects include the American icons B.B. King, Johnny Cash, Willie Nelson, Miles Davis, Tony Bennett, Pete Seeger, Dolly Parton, Bob Dylan, Tina Turner, Bruce Springsteen, Patti Smith, Iggy Pop, Eminem, Dr. Dre, Mary J. Blige. Although mostly shot between 1999 and 2000, some were taken in the early 1970’s when Leibovitz became Rolling Stone magazine’s chief photographer.

Leibovitz’s photographs of musicians have become signature images that vividly capture the artists behind the music. Her ability to portray each subject’s personality with her own distinct flair continues to set her work apart from other portrait artists.
Annie Leibovitz (born 1949) is widely admired for her portraits of celebrities which have been appearing on major magazine covers for nearly 30 years. Her name is associated in particular with the legendary beginnings of Rolling Stone magazine, whose staff she joined while still a student at the San Francisco Art Institute, and with Vanity Fair.


"I started out as a photographer at Rolling Stone more than twenty-five years ago", Leibovitz says, " and I wanted to go back to the subject of music with a mature eye. Bring my experience to it … make it a real American tapestry."
From juke joints to Graceland, Leibovitz traveled through the landscape of blues, gospel, jazz, country and rock. Her subjects include the American icons B.B. King, Johnny Cash, Willie Nelson, Miles Davis, Tony Bennett, Pete Seeger, Dolly Parton, Bob Dylan, Tina Turner, Bruce Springsteen, Patti Smith, Iggy Pop, Eminem, Dr. Dre, Mary J. Blige. Although mostly shot between 1999 and 2000, some were taken in the early 1970’s when Leibovitz became Rolling Stone magazine’s chief photographer.

Leibovitz’s photographs of musicians have become signature images that vividly capture the artists behind the music. Her ability to portray each subject’s personality with her own distinct flair continues to set her work apart from other portrait artists.
Annie Leibovitz (born 1949) is widely admired for her portraits of celebrities which have been appearing on major magazine covers for nearly 30 years. Her name is associated in particular with the legendary beginnings of Rolling Stone magazine, whose staff she joined while still a student at the San Francisco Art Institute, and with Vanity Fair.

Steelfotograaf!
De bloemrijke taal van Zuid-Afrika kent een mooi en origineel woord voor paparazzo: steelfotograaf.
Zoals hieronder:
Charlize Theron het onlangs gedreig om Hollywood te verlaat weens die getreiter van paparazzi. Kort daarna het Cameron Diaz 'n steelfotograaf se kamera uit sy hande gepluk en nou het Leonardo DiCaprio gesê hy is keelvol vir dié spulletjie!
Ek haat die klomp," het DiCaprio aan BBC vertel, "maar ek sal dit verduur totdat daar wetgewing is wat 'n mens teen hulle beskerm." DiCaprio sê die paparazzi maak sy lewe ondraaglik deur hul gevolgery. "Dit voel asof ek in 'n visbak leef."
Agente in Los Angeles sê die situasie is heeltemal buite beheer. Akteurs en agente vrees dat daar nog 'n "prinses Diana-voorval" sal wees.
Zullen we het woord steelfotograaf ook maar in Nederland invoeren? De Italiaanse woorden paparazzo en paparazzi worden toch al voortdurend foutief gebruikt en geschreven, en de term paparazzi-fotograaf is helemaal een gruwel.
Zoals hieronder:
Charlize Theron het onlangs gedreig om Hollywood te verlaat weens die getreiter van paparazzi. Kort daarna het Cameron Diaz 'n steelfotograaf se kamera uit sy hande gepluk en nou het Leonardo DiCaprio gesê hy is keelvol vir dié spulletjie!
Ek haat die klomp," het DiCaprio aan BBC vertel, "maar ek sal dit verduur totdat daar wetgewing is wat 'n mens teen hulle beskerm." DiCaprio sê die paparazzi maak sy lewe ondraaglik deur hul gevolgery. "Dit voel asof ek in 'n visbak leef."
Agente in Los Angeles sê die situasie is heeltemal buite beheer. Akteurs en agente vrees dat daar nog 'n "prinses Diana-voorval" sal wees.
Zullen we het woord steelfotograaf ook maar in Nederland invoeren? De Italiaanse woorden paparazzo en paparazzi worden toch al voortdurend foutief gebruikt en geschreven, en de term paparazzi-fotograaf is helemaal een gruwel.
zondag, oktober 16, 2005
No budget, no photo!
Zelfs kledingmerk Mexx wil niet meer voor foto's betalen. Onderstaand citaat komt uit een mailtje dat fotojournalist Thomas Schlijper vandaag ontving:
"Dear Thomas,
I am writing an article about (...) and wondered whether it would be possible to use any of the 3 photos on your site to accompany my text. (... ) Unfortunately (and I’m sure you’ve heard this before), there is no photography budget, although we will of course provide a credit by the photo, and send you a copy of the magazine in which the article appears.
The magazine is about having fun in the city, and will be distributed internationally to customers of the clothing brand Mexx.
I would be very grateful if you are prepared to allow one of your photos to be used in this way (...)"
Het antwoord aan Mexx kwam per ommegaande post: no budget, no photo.
"Dear Thomas,
I am writing an article about (...) and wondered whether it would be possible to use any of the 3 photos on your site to accompany my text. (... ) Unfortunately (and I’m sure you’ve heard this before), there is no photography budget, although we will of course provide a credit by the photo, and send you a copy of the magazine in which the article appears.
The magazine is about having fun in the city, and will be distributed internationally to customers of the clothing brand Mexx.
I would be very grateful if you are prepared to allow one of your photos to be used in this way (...)"
Het antwoord aan Mexx kwam per ommegaande post: no budget, no photo.
Vertaalwonder
Van Marktplaats.nl:
Nieuwe Nikon D2x, serienummer 5004248. Gekochte vroeg 2005 als een backup fototoestel. Het heeft kleine gebruik gezien. Gegarandeerde niet DOA - als-zijt hoewel. Er is een heel kleine kras op de vertikale handgrip (bijna onder het front van het fototoestel) en een lichte kras op het plasticce LCD deksel - niet op de LCD zich. Anders onberispelijk. Ik omvat een gebokste kopie van Nikon Gevangenneming 4,2, 4 EN-EL4 lithium batterijen, een batterij plaat (om batterij in fototoestel te passen), bijkomend concentreren scherm, batterijlader, EH-6 AC adapters, een Nikkor 24 Mm 1:2.8D lens en de oorspronkelijke D2X schouderriem. Het heeft verpakt in zijn oorspronkelijke doos, maar omvat garantie kaarten, andere Nikon software, of het handboek (verkrijgbaar online aan nikonusa.com) niet.
Die nieuwe spelling, ik kan er niet aan wennen...
Nieuwe Nikon D2x, serienummer 5004248. Gekochte vroeg 2005 als een backup fototoestel. Het heeft kleine gebruik gezien. Gegarandeerde niet DOA - als-zijt hoewel. Er is een heel kleine kras op de vertikale handgrip (bijna onder het front van het fototoestel) en een lichte kras op het plasticce LCD deksel - niet op de LCD zich. Anders onberispelijk. Ik omvat een gebokste kopie van Nikon Gevangenneming 4,2, 4 EN-EL4 lithium batterijen, een batterij plaat (om batterij in fototoestel te passen), bijkomend concentreren scherm, batterijlader, EH-6 AC adapters, een Nikkor 24 Mm 1:2.8D lens en de oorspronkelijke D2X schouderriem. Het heeft verpakt in zijn oorspronkelijke doos, maar omvat garantie kaarten, andere Nikon software, of het handboek (verkrijgbaar online aan nikonusa.com) niet.
Die nieuwe spelling, ik kan er niet aan wennen...
Peter Dejong in Jerevan
Peter Dejong (Associated Press) is weer hersteld van zijn gebroken sleutelbeen, en is afgereisd naar Jerevan (Armenië) voor het geven van een World Press Photo-workshop.
Jerevan kent u nog wel van de verwoestende aardbeving van 7 december 1988, waarbij 10.000 mensen om het leven kwamen en de infrastructuur van de stad werd verwoest. Ook voor Dejong is te hopen dat de aarde er rustig blijft, want na het sleutelbeen van 2005 en de elleboog in 2003 zit hij er vast niet op te wachten om nog meer botten te breken.
(Al was er op 30 juli 2005 in Jerevan alweer een lichte aardbeving.)

Peter Dejong geeft les
Jerevan kent u nog wel van de verwoestende aardbeving van 7 december 1988, waarbij 10.000 mensen om het leven kwamen en de infrastructuur van de stad werd verwoest. Ook voor Dejong is te hopen dat de aarde er rustig blijft, want na het sleutelbeen van 2005 en de elleboog in 2003 zit hij er vast niet op te wachten om nog meer botten te breken.
(Al was er op 30 juli 2005 in Jerevan alweer een lichte aardbeving.)

Peter Dejong geeft les